Dne 15. března 1921 byla založena společnost „Società Anonima Moto Guzzi“ v kancelářích notáře Paola Cassanella v ulici Corso Aurelio Saffi v Janově za účelem „výroby a prodeje motocyklů a všech ostatních aktivit, týkajících se zpracování kovů a strojního inženýrství“. Společníky byli proslulý janovský majitel lodí Emanuele Vittorio Parodi, jeho syn Giorgio a jeho přítel Carlo Guzzi. Guzzi sloužil s Parodim u italského letectva, stejně jako jejich společný přítel Giovanni Ravelli, letec - stejně jako Parodi - který však 11. srpna 1919 tragicky zahynul při zkušebním letu. Na památku tohoto přítele byl jako logo Moto Guzzi vybrán motiv orla s roztaženými křídly.
Prvním motocyklem společnosti byl legendární typ 8 HP Normale. Po něm následovaly úspěšné modely, jako byly motocykly Guzzi G.T. z roku 1928, přezdívaný „Norge“ na památku expedice na severní polární kruh, a Airone 250 (1939), který byl v Itálii více než 15 let nejprodávanějším motocyklem v kategorii se středně velkým zdvihovým objemem. Značka mezitím zaznamenala řadu závodních úspěchů. Prvním byl triumf v prestižním závodě Targa Florio v roce 1921, který odstartoval pozoruhodnou řadu vítězství. Značka Moto Guzzi až do svého odchodu z motoristického sportu v roce 1957 získala záviděníhodnou sbírku ocenění včetně ohromujících 14 titulů mistra světa v silničních okruhových závodech a 11 trofejí Tourist Trophy.
Na konci 60. let 20. století představila značka Moto Guzzi dvouválec s válci do V/90°, který se stal skutečným symbolem samotné značky Moto Guzzi. Tento motor posloužil jako základ konstrukce modelů, jako byly motocykly Guzzi V7, V7 Special nebo další ikona, Guzzi V7 Sport. Proslulý „V-Twin“ se vyráběl také ve variantách V35 a V50 s nižším zdvihovým objemem. Největší verze tohoto motoru poháněla model Moto Guzzi California, ideální ztělesnění motocyklu pro cestování ve velkém stylu, jehož další vývojové varianty zahrnovaly elektronicky řízené vstřikování a brzdovou soustavu se třemi brzdovými kotouči. California, určená společně s variantami Ambassador a Eldorado pro americký trh, disponovala klasickým zdvihovým objemem 850 cm3, k němuž se výrobce opět vrátil a zařadil jej do aktuální produktové řady. Sportovní tradice značky udržovaly při životě modely Le Mans, Daytona, Centauro a Sport 1100. Nezaměnitelný styl a charakter těchto motocyklů byl znovuzrozen v modernizované podobě novými modelovými řadami California, Nevada a V11 Sport.
Ale rok 2011 nabídl ještě mnohem více vzrušujících akcí a zážitků u příležitosti 90. narozenin značky s orlem. Dne 15. března oslavil koncern Piaggio Group oficiální výročí založení společnosti Moto Guzzi velmi očekávaným oznámením: Mandello del Lario bude znovu místem konání akce GMG v polovině září. Mezitím již probíhaly přípravy na výjimečnou edici Giornate Mondiali Guzzi na oslavu „90. výročí“. Tisíce věrných Guzzistů z celého světa tak mohly oslavovat společně s Moto Guzzi, objevit budoucí modely značky a na vlastní oči spatřit probíhající modernizaci, která přeměňovala historický výrobní závod Mandello del Lario do moderního provozu, v němž devadesát let historie vynikajících motocyklů žije po boku nejmodernějších výrobních technologií.
Rok 2012 začal ve znamení nové modelové řady V7. Novým motorem, vylepšeným designem a zcela novou výbavou se legendární modelová řada V7 posunula na dosud nevídanou úroveň. Nový model V7 (nabízený ve třech verzích: V7 Stone, V7 Special, V7 Racer) byl zcela novým motocyklem, výkonnějším, rychlejším, hospodárnějším, ekologičtějším, kultivovanějším a komfortnějším než předchozí verze, přestože si zachoval pohon kardanovým hřídelem, napříč uložený dvouválec s válci do V/90° a dvojitý rám.
Nový model Moto Guzzi California 1400 přitáhl pozornost motocyklových fanoušků z celého světa dokonce již před svým představením na výstavě motocyklů EICMA v Miláně v listopadu 2012. Oznámení ohlašující debut nového cruiseru, vyráběného v historickém výrobním závodě Mandello del Lario, a několik prvních informací okamžitě vzbudily zájem a očekávání příchodu nejnovějšího zástupce tradic, díky nimž se značka Moto Guzzi etablovala jako aristokrat mezi světovými motocyklovými značkami. Kultivovaný styl, nejmodernější technika a výjimečná dynamika patřily mezi charakteristické vlastnosti nového modelu California 1400 ve dvou osobitých verzích Touring a Custom, odlišujících se charakterem i předpokládaným používáním.